Reklama
Czy Polacy są zadowoleni z własnego wyglądu?

Jak ważna jest dla nas fizyczność? Co czujemy, gdy patrzymy na odbicie swojej twarzy i ciała w lustrze? Czy zdarza nam się porównywać z innymi? Okazuje się, że z odbicia swojej twarzy w lustrze zadowolona jest niemal połowa ankietowanych, a własnej sylwetki – tylko jedna trzecia. Najwięcej kobiet chciałoby zrzucić zbędne kilogramy, z kolei mężczyznom najbardziej zależy na nabraniu masy mięśniowej. Dla porównania, za własne atuty szczególnie często uznajemy oczy, usta i wzrost.

 

 

96% Polaków chciałoby coś zmienić w swoim wyglądzie. Tak wskazuje nowy raport o samoocenie Polaków. Marka Nutridome zadała Polakom rozmaite pytania, dotyczące ich relacji z własnym ciałem. Anonimową ankietę wypełniło 1212 osób.


Ładnym i chudym jest łatwiej?

Zdecydowana większość badanych uważa, że fizyczność wpływa na życie osobiste i zawodowe. Zdaniem 67% ankietowanych szczupłe, atrakcyjne osoby mają zwyczajnie łatwiej. Nawet 8 na 10 z nas uzależnia swoje samopoczucie od własnego wyglądu. Ponad połowa respondentów często porównuje się z innymi, a tylko 40% lubi swoje ciało bez ubrań i nie wstydzi się nagości.

Na co dzień nie brakuje nam negatywnych emocji. Większość z nas czasem odczuwa zazdrość podczas oglądania czyichś zdjęć w mediach społecznościowych. Ponad połowie Polaków zdarza się przerobić swoją fotografię przed publikacją, aby prezentować się na niej korzystniej. Nie szczędzimy sobie również niemiłych myśli przed lustrem. Nawet co drugi ankietowany regularnie analizuje swoje odbicie, wytykając mankamenty.

Codzienność zdominowana przez media masowe wymusza na nas nieustanne obcowanie z niemożliwym do spełnienia kanonem piękna. Niespotykanie gładka skóra? Smukła i wiecznie młoda sylwetka? A może nieprawdopodobnie lśniące i sprężyste włosy? W wielu przypadkach to mit wykreowany na potrzeby reklam. Liczne badania udowadniają, że konstruowane w ten sposób obrazy mają duży wpływ na postrzeganie przez nas rzeczywistości – komentuje Magdalena Podgórska, nutrikonsultantka i ekspertka Nutridome.

 

Z biegiem lat pozbywamy się kompleksów

Aż 79% Polaków uważa, że pod pewnymi względami zbyt mocno odbiega od „normy”. Z kompleksami najczęściej zmagają się młode osoby. Wraz z wiekiem nasza relacja z ciałem stopniowo się poprawia. Trudności z akceptacją własnej fizyczności dotykają zwłaszcza kobiety. Konkretny aspekt wyglądu doskwiera aż 85% z nich. Dla porównania, kompleksy posiada 59% badanych mężczyzn. Być może dlatego nawet co trzecia Polka poddałaby się operacji plastycznej, gdyby miała taką możliwość.

Czujemy jednak, że upływ czasu działa na naszą korzyść. Aż 43% ankietowanych deklaruje, że ich samoocena wzrosła na przestrzeni ostatnich 5 lat. Co czwarta osoba z tej grupy zaczęła akceptować swój wygląd, co piąta schudła, a co szósta uważa, że prezentuje się dziś bardziej atrakcyjnie. Innym pomógł trening, wzrost świadomości czy nabrana dojrzałość.

W naszym społeczeństwie wciąż pokutuje niszczycielski kult szczupłego ciała. Wymaganie to jest kierowane szczególnie wobec kobiet. Oczywiście zmiany są już widoczne, ponieważ coraz więcej życzliwych osób promuje zdrowy tryb życia, aktywność fizyczną i dążenie do sylwetki, która będzie zdrowa i wysportowana, ale nie wychudzona – wyjaśnia Agnieszka Kiełbik, psycholog, psychodietetyk i psychoterapeuta.


Oceniamy i czujemy się oceniani

Wciąż mamy wiele do zrobienia, jeśli chodzi o ciało pozytywność w naszym kraju. Nie tylko jesteśmy krytyczni w stosunku do samego siebie, ale na co dzień osądzamy również wygląd innych. Aż 78% Polaków przyznaje, że zdarza im się oceniać spotykanych ludzi po okładce. Nieco częściej robią to mężczyźni. Sami również czujemy się często szufladkowani w związku z własną cielesnością. Takie wrażenie odnosi blisko połowa respondentów, a co czwarty uważa, że to zależy od konkretnej sytuacji.


 


>> Krótko o badaniu

Ankietę przeprowadzono w grudniu 2020 roku na grupie 1212 osób. Zadano otwarte oraz zamknięte pytania jedno- i wielokrotnego wyboru. Większość badanych (76%) stanowiły kobiety. Wyniki badania „Czy Polacy lubią swój wygląd?” zostały opublikowane w całości na stronie internetowej marki Nutridome.





Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Łagodzący płyn micelarny
Only Bio

Pojemność:
300 ml

 

Energetyzujący tonik do twarzy w mgiełce
Only Bio

Pojemność:
100 ml

Wiadomości branżowe

​6 września 2021 roku Warszawa będzie polską stolicą piękna. Makijaże, profesjonalne porady, najlepsze oferty, bieżące trendy i merytoryczne wykłady – to wszystko znajdziesz na B2Beauty Trends Show. Niewiele jest eventów w branży beauty, które przyciągają nie tylko szerokim gronem wystawców, najnowszymi ofertami i...
Nowa rzeczywistość to duże wyzwanie dla branży usług beauty, ale także dla organizatorów specjalistycznych wydarzeń skierowanych do przedstawicieli tego rynku. Zdobywaj wiedzę, poznawaj ofertę firm w nowej formule. Kongres BEAUTY FORUM ONLINE to rozbudowana formuła zapewniająca dostęp do aktualnej wiedzy merytorycznej w...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Jak pokazuje opublikowany w 2021 roku Raport Instytutu Zamenhofa, to głównie mężczyźni wypowiadają się w polskich mediach w charakterze ekspertów. Powodów wymienia się wiele od...
Czytaj więcej

Dla Niego

Dbanie o cerę nie jest już domeną kobiet, ale niektórzy mężczyźni nadal omijają półki z kosmetykami do twarzy szerokim łukiem. Badania pokazują, że co prawda dla większości Polaków...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

15 maja wystartowała ogólnopolska akcja „Niezapominajka” Fundacji Świętego Mikołaja 15 maja obchodzony jest Dzień Niezapominajki. Z tej okazji Fundacja Świętego Mikołaja rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest zwrócenie uwagi na sytuację dzieci potrzebujących pomocy....Czytaj więcej

  ■ Procter & Gamble wspiera młode kobiety w rozwoju kariery w sektorach technologicznych i IT P&G od lat dąży do budowania świata wolnego od uprzedzeń i stereotypowego myślenia, w którym każdy ma prawo głosu i równe szanse. Równość płci na rynku pracy znacząco wpływa na rozwój biznesu...Czytaj więcej

  ■ „Liść robi różnicę”– start proekologicznej kampanii społecznej Liść, nosorożec i ekologia – co łączy te trzy elementy? Kampania społeczna „Liść robi różnicę”, stworzona przez markę Paclan we współpracy z wrocławskim Zoo i Fundacją Zoo Wrocław Dodo. Producent artykułów...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2021 COSMED Consulting / serwisuroda.pl