Reklama
Jak narodziły się kosmetyczne imperia?

Mówi się ze potrzeba jest matką wynalazków. Potrzeby, aspiracje i marzenia twórców  firm kosmetycznych znanych dzisiaj na całym świecie i sprzedających miliony sztuk kosmetyków miesięcznie były różnorodne. Czy któryś z twórców takich potęg jak: jak Loreal, Maybelline, Mary Kay, Max Factor śnił o tym, że jego mała firma przerodzi się w rynkowego giganta? Śnił i marzył na pewno, gdyby nie marzenia i śmiałe plany, żadna z tych firm nawet by nie powstała.

 

 


13 września 1963 roku Mary Kay Ash powołała do istnienia firmę sygnowaną jej nazwiskiem, firmę, która już wkrótce miała dawać pracę i możliwość realizacji tysiącom kobiet na całym świecie. Stworzyła swoje konsorcjum dla kobiet i z myślą o kobietach. Pracująca przez wiele lat w zdominowanej przez mężczyzn sprzedaży bezpośredniej, nie zgadzała się na dyskryminację kobiet pod względem finansowym i ze stereotypami dotyczącymi pracującej kobiety. Pewnego wieczoru prowadząc prezentacje handlową spostrzegła, że gospodyni spotkania rozdaje swoim przyjaciółkom słoiczki kremów. Owa kobieta była córką garbarza, który zauważył jak zbawienny wpływ na jego dłonie ma substancja pozyskiwana ze skór zwierzęcych. Zainteresowana tym córka skończyła studia które dziś odpowiadałyby kosmetologii, dopracowała receptury i ostatecznie sprzedała je Mary Kay Ash. Firma chemiczna, do której Mary Kay zwróciła się z produkcją pierwszej partii kosmetyków „Beauty by Mary Kay” nie wierzyła ze zleceniodawczyni jeszcze do nich powróci. A jednak projekt, w który ta odważna i przedsiębiorcza kobieta zainwestowała oszczędności życia okazał się strzałem w dziesiątkę. Mary Kay stworzyła dla swoich konsultantek unikalną filozofię, dziś zamykającą się w słowach „zmieniamy życie kobiet”.

Równie charyzmatyczną, odważną i przedsiębiorczą kobietą była żyjąca pół wieku wcześniej Helena Rubinstein określana mianem Madame Rubinstein. Urodziła się w ubogiej żydowskiej rodzinie mieszkającej na krakowskim Kazimierzu. Marzeniem Heleny było studiowanie medycyny, jednak rodzina mogła jej zaproponować co najwyżej małżeństwo i macierzyństwo. Nie godząc się na taki los uciekła na początek do Wiednia, a następnie do Australii, gdzie otworzyła swój pierwszy salon kosmetyczny. Początki kosmetycznego biznesu Madame Rubinstein polegały na sprzedawaniu kremów według receptury braci Lykuskich, jak twierdziła sprowadzanych z Polski. W rzeczywistości przygotowywała je sama w swojej „kuchni”, jak określała swój mistrzowski warsztat. Salon Heleny był nowością w australijskiej rzeczywistości i cieszył się dużą popularnością. Wyglądająca na kilkanaście lat młodszą niż była w rzeczywistości, przyszła międzynarodowa królowa kosmetyków, cieszyła się zaufaniem klientek, które przychodziły po rady dotyczące pielęgnacji i po słoiczek Creme valaze – kremu na wszystko, którego sekretem działania miały być „rzadkie zioła z Karpat”. Firma rozrastała się w niewiarygodnym tempie, przybywało zamówień, nowych produktów, powstawały nowe salony, z czasem również na innych kontynentach. W prowadzeniu firmy pomagali Helenie członkowie rodziny, wyciągani potajemnie z pogrążonej wojenną zawieruchą Polski. Namiastką marzeń o medycynie była dla Heleny podróż po największych ośrodkach medycznych Europy i błyskawiczne zgłębianie ówczesny dermatologicznych nowinek. Fenomen jej firmy opierał się na niezwykłym sprycie, pomysłowości, pewności siebie i pracowitości twórczyni. Helena bardzo ceniła pracę, twierdziła że jest ona najlepszym zabiegiem kosmetycznym. Kosmetyczne imperium Heleny Rubinstein zostało w 1988 r. wchłonięte przez kosmetycznego giganta – Loreal.

Historia marki Loreal miała swój początek w 1909 roku w Paryżu, a pierwszym produktem, jaki opuścił taśmę produkcyjną była farba do włosów L’Aureale. Receptura tego produktu była wynikiem pracy badawczej genialnego chemika Eugene Schueller’a. Wiedza naukowa Schueller’a była jego asem w rękawie i to odróżniało go od Heleny Rubinstein. Jego farba rzeczywiście zmieniała kolor włosów, ponieważ twórca potrafił przewidzieć zachodzącą w procesie farbowania reakcję chemiczną. Wytrwałość i zacięcie badawcze chemika zaowocowało wkrótce farbą rozjaśniającą włosy, taką która nie sprawiała wrażenia sztuczności, i taką która poradziła sobie z włosami po zabiegu trwałej ondulacji. W sylwetce Schuellera’a również wyraźnie wyróżnia się jego ogromna pracowitość i przedsiębiorczość.

 

 

Wielkie dzieła są dziełem przypadku, taki też rodowód ma firma Maybelline. Pewnego ranka Mabel, siostra twórcy Maybelline, która skądinąd nosi swą nazwę na cześć Mabel, rozpuszczała cukier w rondlu chcąc zrobić lukier, pochyliła się by go zamieszać, płomień wystrzelił w górę, opalając jej brwi i rzęsy. Zdruzgotana swoim wyglądem dziewczyna znalazła rozwiązanie w jednym z kobiecych pism. Wymieszała wazelinę z popiołem, nałożyła na opalone rzęsy i zadziwiła swego brata swymi nowymi czarnymi, i błyszczącymi rzęsami. Przedsiębiorczy Tom Lyle szybko zbadał rynek pod kątem produktów do makijażu oczu (słowo makijaż w tamtych latach dopiero rodziło się w słowniku). Po długotrwałych pracach rodzeństwa nad udoskonaleniem receptury ruszyła sprzedaż wysyłkowa. Po krótkim czasie działalności, Tom musiał stawić czoła pewnemu problemowi. Amerykańskie Biuro Chemii, prototyp dzisiejszej Agencji ds. Żywności i Leków, wszczęło dochodzenie przeciwko rzekomo wątpliwej jakości Lash-Brow-Ine. Cień podejrzeń przeciwko produktowi spowodował, że jego sprzedaż spadła praktycznie do zera. Niepokonany Tom Lyle razem z rodzeństwem jeszcze raz rozpoczęli prace nad recepturą produktu, przeprowadzili wszystkie testy jakości, czystości i bezpieczeństwa, wystąpili do Biura Chemii o opinię i zgodę na produkcję tuszu, wprowadzili nieco odmienione opakowanie, zaczęli odbierać coraz więcej i więcej zamówień. Tom Lyle był genialnym biznesmenem, przywiązywał dużą wagę do reklamy swoich produktów zarówno na początku, jak i w późniejszym okresie działalności. Skuteczne hasło reklamowe i wizerunek kobiety odpowiadający zmieniającemu się obrazowi społeczeństwa burzliwych lat 20. XX wieku były kluczem do sukcesu. Wydatki na reklamę w budżecie Maybelline zawsze zajmowały wysoką pozycję i to właśnie skuteczna reklama pozwoliła firmie przetrwać trudne powojenne czasy. Firma przez bardzo długi czas była własnością jedynie członków rodziny Williamsów i tylko bracia Toma kierowali jej działalnością. Pewnego dnia w gabinecie Toma pojawił się młody człowiek ze słowami: „proszę mi powierzyć zarządzanie sprzedażą, panie Williams, a ja podwoję jej wartość w ciągu sześciu miesięcy”. Harold Ragland, bo o nim mowa, przez wiele kolejnych lat sam jeden reprezentował dział sprzedaży Maybelline. Rags, geniusz marketingu o którego kilka lat później walczyły wszystkie firmy kosmetyczne, stanął za sterami dystrybucji, Tom kierował reklamą, a sprzedaż ciągle rosła.

Mało kto wie, że nazwa firmy Max Factor to zaadaptowane do amerykańskich warunków nazwisko jej twórcy Maksymiliana Faktorowicza urodzonego w 1877 r. w Łodzi. Początki zawodowej działalności Maksymiliana to m. in. praca dla łódzkich aptekarzy, perukarzy, wytwórców kosmetyków. Później Max dołączył do zespołu stylisty fryzur i wizażysty Antona z Berlina, a stąd trafił do perukarza i kosmetologa opery w Teatrze Bolszoj. Mimo, że jego praca spotykała się z zadowoleniem bywalców carskiego dworu, ogrom obowiązków, trudna sytuacja Żydów w carskiej Rosji i brak możliwości poślubienia ukochanej Estery, skłoniły Faktorowicza do ucieczki do Nowego Jorku. Świetność firmie Max Factor przyniosła współpraca z dynamicznie rozwijającym się światem kina. Z laboratorium Maxa wychodziły udoskonalane receptury produktów do scenicznego makijażu, nadążające za postępem kinematografii, dostosowujące się do ulepszanego oświetlenia planu, tworzące legendę urody ówczesnych aktorek. Dużą popularność przyniosła firmie również produkcja peruk, a gdy kosmetyki do makijażu przestały być stosowane wyłącznie przez gwiazdy ekranu i stały się dostępne dla wszystkich kobiet, klientki mogły liczyć na fachowe porady. Recepta na makijaż Color Harmony zawierała zestaw informacji co do tego w jaki sposób kolor szminki, pudru czy rożu będzie harmonizował z karnacją klientki. Jak pisze autor biografii twórcy Max Factor: „Możliwe że koncepcja Color Harmony była najważniejszym w historii postępem w sztuce makijażu”.

Magia kosmetyków, będących źródłem atrakcyjności i pewności siebie, która narodziła się już w starożytności, uosabiana przez piękną Kleopatrę, trwa do dziś, nabierając w dzisiejszych czasach olbrzymiego znaczenia, a przecież jak mówił Mały Książę, „najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.

 

Powyższy artykuł został wybrany przez naszą redakcję, jako jedna z najciekawszych propozycji przesłanych od jednej z naszych czytelniczek. Aneta Kołaczek jest absolwentką chemii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz pasjonatką chemii kosmetycznej, kosmetologii i literatury.




Komentarze
2015-02-08 16:19:53
~Perfekcyjna Ależ wielka przyjemność to była przeczytać ten artykuł! Polacy wiele wnieśli w światowy przemysł kosmetyczny. Max Factor wymyślił błyszczyk już w 1930 roku. Ale chyba u nas na wiele dziesięcioleci o tym zapomniano.
2015-02-05 13:47:32
~Beatris20 Ja już kilkanaście lat temu dowiedziałam się że Max Factor powstało dzięki Maksymilianowi Faktorowiczowi i moje zdziwienie a także duma były ogromne. Teraz dowiedziałam się że Helena Rubinstein mimo że żydowskiego pochodzenia także urodziła się w Polsce. Do artykuły dodałabym także wielką postać Dr Ireny Eris, również zaczynała bardzo skromnie i mimo, że jest już znana wszędzie wraz ze swoimi kosmetykami i gabinetami Spa nadal została skromną, inteligentną osobą. Uwielbiam ją i jej kosmetyki:)
Opisane historię pokazują jak wielu osób doszło do sławy i pieniędzy dzięki swojej oddanej pasji - kosmetologii, farmacji, chemii.
2015-01-28 19:29:56
~szakirka ciekawy artykuł ,piękne zdjęcia

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Bądź aktywny, bierz udział w życiu naszego portalu i jego fanpage. Ciesz się profitami Fun & More CLUB.

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Foodie Miód Manuka Regenerujące Masło do ciała
Soraya

Regenerujące masło do ciała z Miodem Manuka, pochodzącego z najczystszych regionów Nowej Zelandii.

Ujędrniający Krem-Serum Intensywna Depigmentacja
Dermika

Ujędrniający krem-serum z wysokim stężeniem składnika depigmentacyjnego skutecznie walczy z przebarwieniami.

Wiadomości branżowe

Branża usług beauty jak nigdy do tej pory podlega wielu i jednocześnie szybkim zmianom. Czynników, które wpływają na ten stan rzeczy jest kilka. Przede wszystkim najważniejszym jest sam konsument, który jest świadomy swoich potrzeb, co należy w tym przypadku rozumieć iż ma on w stosunku do wizyty w salonie konkretne...
27 i 28 października 2018 roku wydawca magazynu Art of Beauty organizuje dwa branżowe wydarzenia. Są to dwa kongresy o zróżnicowanym profilu tematycznym. Jeden poświęcony jest pielęgnacji skóry problematycznej, drugi zaś podejmuje zagadnienia kosmetologii estetycznej. Adresatami konferencji są kosmetolodzy i właściciele...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Codzienność potrafi przyprawić nas o ból głowy. Życie w ciągłym biegu, problemy w pracy i goniące terminy powodują permanentny stres, który negatywnie odciska się nie tylko na naszej...
Czytaj więcej

Dla Niego

Golenie ciała jest już dla wielu mężczyzn codziennym nawykiem. Współczesny mężczyzna coraz częściej sięga po maszynkę do golenia, nie tylko po to by zgolić wąsy czy brodę, ale by...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

KEVIN.MURPHY dla MMC – pokaz jesień-zima 2018/19 W poniedziałek 4 czerwca w warszawskiej Królikarni, odbył się pokaz kolekcji jesień-zima 2018/19 duetu MMC. W klasycznym wnętrzu pałacu i muzeum rzeźby, MMC Studio zaprezentowało najnowszą kolekcję. Dopełnieniem kreacji, które cechowały niebanalne...Czytaj więcej

#CREATEYOURSTYLE - pod tym hasłem Schwarzkopf obchodzi w tym roku 120 urodziny Indywidualizm, pewność siebie, własny styl. I oczywiście modne, autentyczne fryzury do noszenia na co dzień, które idealnie odzwierciedlają osobowość. Tak w 2018 roku Schwarzkopf świętuje 120-lecie marki....Czytaj więcej

Parlamentarzyści kontra choroby tarczycy 25 maja 2018 r. obchodzony jest Światowy Dzień Tarczycy. Z tej okazji organizacja Polskie Amazonki Ruch Społeczny pod patronatem Marszałka Sejmu RP przygotowała akcję profilaktyczną, w ramach której Parlamentarzyści skorzystali z badań USG tarczycy i poznali...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2018 COSMED Consulting / serwisuroda.pl