Reklama
Jak narodziły się kosmetyczne imperia?

Mówi się ze potrzeba jest matką wynalazków. Potrzeby, aspiracje i marzenia twórców  firm kosmetycznych znanych dzisiaj na całym świecie i sprzedających miliony sztuk kosmetyków miesięcznie były różnorodne. Czy któryś z twórców takich potęg jak: jak Loreal, Maybelline, Mary Kay, Max Factor śnił o tym, że jego mała firma przerodzi się w rynkowego giganta? Śnił i marzył na pewno, gdyby nie marzenia i śmiałe plany, żadna z tych firm nawet by nie powstała.

 

 


13 września 1963 roku Mary Kay Ash powołała do istnienia firmę sygnowaną jej nazwiskiem, firmę, która już wkrótce miała dawać pracę i możliwość realizacji tysiącom kobiet na całym świecie. Stworzyła swoje konsorcjum dla kobiet i z myślą o kobietach. Pracująca przez wiele lat w zdominowanej przez mężczyzn sprzedaży bezpośredniej, nie zgadzała się na dyskryminację kobiet pod względem finansowym i ze stereotypami dotyczącymi pracującej kobiety. Pewnego wieczoru prowadząc prezentacje handlową spostrzegła, że gospodyni spotkania rozdaje swoim przyjaciółkom słoiczki kremów. Owa kobieta była córką garbarza, który zauważył jak zbawienny wpływ na jego dłonie ma substancja pozyskiwana ze skór zwierzęcych. Zainteresowana tym córka skończyła studia które dziś odpowiadałyby kosmetologii, dopracowała receptury i ostatecznie sprzedała je Mary Kay Ash. Firma chemiczna, do której Mary Kay zwróciła się z produkcją pierwszej partii kosmetyków „Beauty by Mary Kay” nie wierzyła ze zleceniodawczyni jeszcze do nich powróci. A jednak projekt, w który ta odważna i przedsiębiorcza kobieta zainwestowała oszczędności życia okazał się strzałem w dziesiątkę. Mary Kay stworzyła dla swoich konsultantek unikalną filozofię, dziś zamykającą się w słowach „zmieniamy życie kobiet”.

Równie charyzmatyczną, odważną i przedsiębiorczą kobietą była żyjąca pół wieku wcześniej Helena Rubinstein określana mianem Madame Rubinstein. Urodziła się w ubogiej żydowskiej rodzinie mieszkającej na krakowskim Kazimierzu. Marzeniem Heleny było studiowanie medycyny, jednak rodzina mogła jej zaproponować co najwyżej małżeństwo i macierzyństwo. Nie godząc się na taki los uciekła na początek do Wiednia, a następnie do Australii, gdzie otworzyła swój pierwszy salon kosmetyczny. Początki kosmetycznego biznesu Madame Rubinstein polegały na sprzedawaniu kremów według receptury braci Lykuskich, jak twierdziła sprowadzanych z Polski. W rzeczywistości przygotowywała je sama w swojej „kuchni”, jak określała swój mistrzowski warsztat. Salon Heleny był nowością w australijskiej rzeczywistości i cieszył się dużą popularnością. Wyglądająca na kilkanaście lat młodszą niż była w rzeczywistości, przyszła międzynarodowa królowa kosmetyków, cieszyła się zaufaniem klientek, które przychodziły po rady dotyczące pielęgnacji i po słoiczek Creme valaze – kremu na wszystko, którego sekretem działania miały być „rzadkie zioła z Karpat”. Firma rozrastała się w niewiarygodnym tempie, przybywało zamówień, nowych produktów, powstawały nowe salony, z czasem również na innych kontynentach. W prowadzeniu firmy pomagali Helenie członkowie rodziny, wyciągani potajemnie z pogrążonej wojenną zawieruchą Polski. Namiastką marzeń o medycynie była dla Heleny podróż po największych ośrodkach medycznych Europy i błyskawiczne zgłębianie ówczesny dermatologicznych nowinek. Fenomen jej firmy opierał się na niezwykłym sprycie, pomysłowości, pewności siebie i pracowitości twórczyni. Helena bardzo ceniła pracę, twierdziła że jest ona najlepszym zabiegiem kosmetycznym. Kosmetyczne imperium Heleny Rubinstein zostało w 1988 r. wchłonięte przez kosmetycznego giganta – Loreal.

Historia marki Loreal miała swój początek w 1909 roku w Paryżu, a pierwszym produktem, jaki opuścił taśmę produkcyjną była farba do włosów L’Aureale. Receptura tego produktu była wynikiem pracy badawczej genialnego chemika Eugene Schueller’a. Wiedza naukowa Schueller’a była jego asem w rękawie i to odróżniało go od Heleny Rubinstein. Jego farba rzeczywiście zmieniała kolor włosów, ponieważ twórca potrafił przewidzieć zachodzącą w procesie farbowania reakcję chemiczną. Wytrwałość i zacięcie badawcze chemika zaowocowało wkrótce farbą rozjaśniającą włosy, taką która nie sprawiała wrażenia sztuczności, i taką która poradziła sobie z włosami po zabiegu trwałej ondulacji. W sylwetce Schuellera’a również wyraźnie wyróżnia się jego ogromna pracowitość i przedsiębiorczość.

 

 

Wielkie dzieła są dziełem przypadku, taki też rodowód ma firma Maybelline. Pewnego ranka Mabel, siostra twórcy Maybelline, która skądinąd nosi swą nazwę na cześć Mabel, rozpuszczała cukier w rondlu chcąc zrobić lukier, pochyliła się by go zamieszać, płomień wystrzelił w górę, opalając jej brwi i rzęsy. Zdruzgotana swoim wyglądem dziewczyna znalazła rozwiązanie w jednym z kobiecych pism. Wymieszała wazelinę z popiołem, nałożyła na opalone rzęsy i zadziwiła swego brata swymi nowymi czarnymi, i błyszczącymi rzęsami. Przedsiębiorczy Tom Lyle szybko zbadał rynek pod kątem produktów do makijażu oczu (słowo makijaż w tamtych latach dopiero rodziło się w słowniku). Po długotrwałych pracach rodzeństwa nad udoskonaleniem receptury ruszyła sprzedaż wysyłkowa. Po krótkim czasie działalności, Tom musiał stawić czoła pewnemu problemowi. Amerykańskie Biuro Chemii, prototyp dzisiejszej Agencji ds. Żywności i Leków, wszczęło dochodzenie przeciwko rzekomo wątpliwej jakości Lash-Brow-Ine. Cień podejrzeń przeciwko produktowi spowodował, że jego sprzedaż spadła praktycznie do zera. Niepokonany Tom Lyle razem z rodzeństwem jeszcze raz rozpoczęli prace nad recepturą produktu, przeprowadzili wszystkie testy jakości, czystości i bezpieczeństwa, wystąpili do Biura Chemii o opinię i zgodę na produkcję tuszu, wprowadzili nieco odmienione opakowanie, zaczęli odbierać coraz więcej i więcej zamówień. Tom Lyle był genialnym biznesmenem, przywiązywał dużą wagę do reklamy swoich produktów zarówno na początku, jak i w późniejszym okresie działalności. Skuteczne hasło reklamowe i wizerunek kobiety odpowiadający zmieniającemu się obrazowi społeczeństwa burzliwych lat 20. XX wieku były kluczem do sukcesu. Wydatki na reklamę w budżecie Maybelline zawsze zajmowały wysoką pozycję i to właśnie skuteczna reklama pozwoliła firmie przetrwać trudne powojenne czasy. Firma przez bardzo długi czas była własnością jedynie członków rodziny Williamsów i tylko bracia Toma kierowali jej działalnością. Pewnego dnia w gabinecie Toma pojawił się młody człowiek ze słowami: „proszę mi powierzyć zarządzanie sprzedażą, panie Williams, a ja podwoję jej wartość w ciągu sześciu miesięcy”. Harold Ragland, bo o nim mowa, przez wiele kolejnych lat sam jeden reprezentował dział sprzedaży Maybelline. Rags, geniusz marketingu o którego kilka lat później walczyły wszystkie firmy kosmetyczne, stanął za sterami dystrybucji, Tom kierował reklamą, a sprzedaż ciągle rosła.

Mało kto wie, że nazwa firmy Max Factor to zaadaptowane do amerykańskich warunków nazwisko jej twórcy Maksymiliana Faktorowicza urodzonego w 1877 r. w Łodzi. Początki zawodowej działalności Maksymiliana to m. in. praca dla łódzkich aptekarzy, perukarzy, wytwórców kosmetyków. Później Max dołączył do zespołu stylisty fryzur i wizażysty Antona z Berlina, a stąd trafił do perukarza i kosmetologa opery w Teatrze Bolszoj. Mimo, że jego praca spotykała się z zadowoleniem bywalców carskiego dworu, ogrom obowiązków, trudna sytuacja Żydów w carskiej Rosji i brak możliwości poślubienia ukochanej Estery, skłoniły Faktorowicza do ucieczki do Nowego Jorku. Świetność firmie Max Factor przyniosła współpraca z dynamicznie rozwijającym się światem kina. Z laboratorium Maxa wychodziły udoskonalane receptury produktów do scenicznego makijażu, nadążające za postępem kinematografii, dostosowujące się do ulepszanego oświetlenia planu, tworzące legendę urody ówczesnych aktorek. Dużą popularność przyniosła firmie również produkcja peruk, a gdy kosmetyki do makijażu przestały być stosowane wyłącznie przez gwiazdy ekranu i stały się dostępne dla wszystkich kobiet, klientki mogły liczyć na fachowe porady. Recepta na makijaż Color Harmony zawierała zestaw informacji co do tego w jaki sposób kolor szminki, pudru czy rożu będzie harmonizował z karnacją klientki. Jak pisze autor biografii twórcy Max Factor: „Możliwe że koncepcja Color Harmony była najważniejszym w historii postępem w sztuce makijażu”.

Magia kosmetyków, będących źródłem atrakcyjności i pewności siebie, która narodziła się już w starożytności, uosabiana przez piękną Kleopatrę, trwa do dziś, nabierając w dzisiejszych czasach olbrzymiego znaczenia, a przecież jak mówił Mały Książę, „najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.

 

Powyższy artykuł został wybrany przez naszą redakcję, jako jedna z najciekawszych propozycji przesłanych od jednej z naszych czytelniczek. Aneta Kołaczek jest absolwentką chemii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz pasjonatką chemii kosmetycznej, kosmetologii i literatury.




Komentarze
2015-02-08 16:19:53
~Perfekcyjna Ależ wielka przyjemność to była przeczytać ten artykuł! Polacy wiele wnieśli w światowy przemysł kosmetyczny. Max Factor wymyślił błyszczyk już w 1930 roku. Ale chyba u nas na wiele dziesięcioleci o tym zapomniano.
2015-02-05 13:47:32
~Beatris20 Ja już kilkanaście lat temu dowiedziałam się że Max Factor powstało dzięki Maksymilianowi Faktorowiczowi i moje zdziwienie a także duma były ogromne. Teraz dowiedziałam się że Helena Rubinstein mimo że żydowskiego pochodzenia także urodziła się w Polsce. Do artykuły dodałabym także wielką postać Dr Ireny Eris, również zaczynała bardzo skromnie i mimo, że jest już znana wszędzie wraz ze swoimi kosmetykami i gabinetami Spa nadal została skromną, inteligentną osobą. Uwielbiam ją i jej kosmetyki:)
Opisane historię pokazują jak wielu osób doszło do sławy i pieniędzy dzięki swojej oddanej pasji - kosmetologii, farmacji, chemii.
2015-01-28 19:29:56
~szakirka ciekawy artykuł ,piękne zdjęcia

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Foodie Miód Manuka Regenerujące Masło do ciała
Soraya

Regenerujące masło do ciała z Miodem Manuka, pochodzącego z najczystszych regionów Nowej Zelandii.

Ujędrniający Krem-Serum Intensywna Depigmentacja
Dermika

Ujędrniający krem-serum z wysokim stężeniem składnika depigmentacyjnego skutecznie walczy z przebarwieniami.

Wiadomości branżowe

Spółka Centrum Targowo-Kongresowe, zarządzająca obiektem Global Expo wybudowanym na dawnych terenach FSO, podpisała 5-letnią umowę o współpracy z Health and Beauty Media należącą do wiodącego organizatora targów kosmetycznych w Europie – Health and Beauty Group. W ramach kontraktu w latach 2019-2023 na terenie niedawno...
Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Miesiączka to nieodłączny element życia każdej kobiety. Kojarzona z bólem i dyskomfortem jest jednak oznaką prawidłowego rozwoju i zdrowia. Podczas menstruacji większość kobiet skarży...
Czytaj więcej

Dla Niego

Korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej przez mężczyzn nie jest już w Polsce tematem tabu. Coraz więcej panów chce wyglądać młodziej i lepiej czuć się we własnej skórze. Z jakich...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Pobiegli wspólnie dla podopiecznych domów dziecka 13 października 2018 r. odbył się 1. Rodzinny Bieg Czas Na Wzrok, organizowany z okazji obchodów Światowego Dnia Wzroku. Wyjątkowe wydarzenie miało charakter sportowy i rodzinny, ale przede wszystkim – charytatywny....Czytaj więcej

Wyjątkowa lekcja WF-u w Poznaniu dzięki Always i Fundacji Otylii Ruch, to zdrowie – o prawdziwości tego powiedzenia mogły się przekonać uczennice z Wielkopolski, które 12 października 2018 r. wzięły udział w niezwykłej lekcji wychowania fizycznego. Młode Wielkopolanki  ćwiczyły pod okiem polskich...Czytaj więcej

Targi Mody Poznań Za nami kolejna edycja Targów Mody Poznań, a tym samym największych w Polsce targów dla branży fashion o charakterze kontraktacyjnym. Przypadający na ostatnie dni wakacji termin targów, upłynął pod znakiem umów handlowych, prezentacji trendów na najbliższe sezony...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2019 COSMED Consulting / serwisuroda.pl